زلال ترین

اس ام اس

زلال ترین

اس ام اس

زگیل دستگاه تناسلی چیست؟

زگیل دستگاه تناسلی چیست؟

زگیل دستگاه تناسلی,بیماری زگیل دستگاه تناسلی,زگیل دستگاه تناسلی در بارداری,علائم زگیل دستگاه تناسلی,درمان زگیل دستگاه تناسلی,درمان زگیل دستگاه تناسلی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان زگیل دستگاه تناسلی,زگیل دستگاه تناسلی را چگونه درمان کنیم,زگیل دستگاه تناسلی در کودکان,زگیل دستگاه تناسلی در بزرگسالان,زگیل دستگاه تناسلی در نوزادان,زگیل دستگاه تناسلی در بهار,زگیل دستگاه تناسلی در تابستان,زگیل دستگاه تناسلی در پاییز,زگیل دستگاه تناسلی در زمستان,آشنایی با زگیل دستگاه تناسلی,همه چیز در مورد زگیل دستگاه تناسلی,زگیل دستگاه تناسلی واگیردار است,زگیل دستگاه تناسلی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان زگیل دستگاه تناسلی
بیماری های ویروسی, درمان زگیل تناسلی, زگیل های تناسلی

یکی دیگر از بیماریهای جنسی زگیل ناحیه تناسلی است که عامل ویروسی دارد .

به گزارش بی اس ام اس زگیل تناسلی، یک بیماری ویروسی منتقله از طریق جنسی است که هر دو جنس را مبتلا می کند. این بیماری ضایعات پوستی به شکل برامدگیهای تو پر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می کند که فاقد درد یا خارش می باشند. زگیلها می توانند از چند هفته تا چند ماه بعد از تماس با فرد آلوده ایجاد شوند. عامل ایجاد کننده ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی است که به نظر می رسد در ایجاد برخی بدخیمی ها نیز نقش دارد.این ویروس مشابه با ویروس ایجاد کننده ی زگیل معمولی است ولی در مقایسه با آن از قدرت انتقال بیشتری برخورداراست. ضایعات بیشتر در نواحی مرطوب ایجاد می شوند.

انتقال:

از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی صورت می گیرد که حاوی ویروس است و می تواند از طریق ارتباط جنسی، تماس با ترشحات تناسلی و لباس آلوده و همچنین از طریق مادر به نوزاد در هنگام تولد منتقل شود.

علایم زگیل تناسلی:     

1- برآمدگی های پوستی‌ توپری‌ به ابعاد حدود ٢ تا چند میلیمترهستند که‌ ممکن است به صورت متعدد وحتی خوشه‌ای باشند.2- فاقد درد، سوزش و خارش بوده ومسری تر از زگیل معمولی سایر نواحی بدن هستند.اگرچه زگیلهای کوچک بدون درمان نیز پس از مدتی خود به خود از بین خواهند رفت اما از آنجا که این بیماری می تواند زمینه ساز بدخیمی باشد باید در پی درمان و پیگیری بود. احتمال عود بیماری نیززیاد است. زگیل تناسلی  ممکن است درمردان منجر به انسداد ادراری ویا در زنان موجب ایجاد سرطان گردن رحم گردد.

بیماری های ویروسی, درمان زگیل تناسلی, زگیل های تناسلی

پیشگیری:

1- تا زمان بهبودی کامل ضایعات باید ازارتباط جنسی خودداری شود زیرا احتمال انتقال زیاد است.2- استفاده از کاندوم در سایرمواقع احتمال ابتلا را کاهش می دهد.3- همچنین از خراشیدن و دستکاری ضایعات باید پرهیز نمود چرا که موجب انتقال آلودگی شده ویا ممکن است عفونت ثانویه باکتریایی روی دهد.4- رعایت بهداشت و تمیز وخشک نگه داشتن محل ضایعات به بهبودی کمک می کند.5- همچون سایر بیماریهای جنسی بهترین راه پشگیری، ارتباط جنسی معقول ومطمئن است.6- واکسن جدیدی را که (FDA)سازمان تائید غذا و داروی آمریکا در سال 2006 برای پیشگیری از چهار گونه از ویروسهای زگیل به نام گارداسیلGardasilساخته شد، مورد تائید قرار داد که می توان آنرادر سه نوبت به فاصله 6 ماه جهت پیشگیری تزریق نمود.5- ( دیده شدن بیماری در کودکان‌ می تواند مطرح کننده ی احتمال سوءاستفاده‌ جنسی از کودکان باشد، اگرچه احتمال انتقال از مادر در هنگام تولد نیز  وجود دارد.)

درمان:

روش درمان توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود.بسته به نظر پزشک درمان استفاده از داروهای موضعی مثل پودوفیلین، استفاده از کرایوتراپی ونیتروژن مایع، تا استفاده از لیزر یا جراحی متفاوت است.پیگیری توسط آزمون پاپ اسمیر خانمها باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. ممکن است در این زمینه حتی به بررسیهای بیشترمانند نمونه گیری از بافت نیز نیاز باشد.درمان کامل ضایعات توصیه می شود.

منبع: seemorgh.com

زگیل دستگاه تناسلی چیست؟

ناتوانی در عملکرد جنسی مردان

ناتوانی در عملکرد جنسی مردان

ناتوانی در عملکرد جنسی مردان,بیماری ناتوانی در عملکرد جنسی مردان,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان در بارداری,علائم ناتوانی در عملکرد جنسی مردان,درمان ناتوانی در عملکرد جنسی مردان,درمان ناتوانی در عملکرد جنسی مردان با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان ناتوانی در عملکرد جنسی مردان,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان را چگونه درمان کنیم,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان در کودکان,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان در بزرگسالان,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان در نوزادان,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان در بهار,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان در تابستان,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان در پاییز,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان در زمستان,آشنایی با ناتوانی در عملکرد جنسی مردان,همه چیز در مورد ناتوانی در عملکرد جنسی مردان,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان واگیردار است,ناتوانی در عملکرد جنسی مردان و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان ناتوانی در عملکرد جنسی مردان

ناتوانی جنسی مردان,ناتوانی جنسی در مردان,درمان ناتوانی جنسی

بررسی اختلالات و ناتوانی درعملکرد جنسی مردان ناتوانی جنسی

به گزارش بی اس ام اس اختلال عملکرد جنسی در مردان, به عدم توانائی در رسیدن به رابطه رضایت بخش جنسی اطلاق می گردد. ممکن است ناشی ازناکاف بودن نعوظ.. اشکال در ریخته شدن مایع منی به مجرای پروستاتیک و یا اشکال در انزال باشد.ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد نمی‌تواند نعوظ پیدا کرده و قادر نیست که نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی حفظ نماید. اگر چه مشکل شایعی برای یک زوج محسوب می‌گردد ولی قابل درمان نیز هست.ناتوانی در بسیاری از مردان به صورت نعوظ ناقص و یا اشکال دیگر آن دیده می‌شود ولی می‌تواند به صورت دایمی و مزمن باقی بماند. مواردی مثل بیماری‌های مزمن، داروها، افسردگی، هیجان و تشویش باعث بروز انواع زودگذر آن شده و مطمئن باشید که در صورت ابتلا به آن مجبور نیستید تا آخر عمر با آن زندگی نمایید.کمک پزشک معالج همیشه قابل دسترسی است. پس از ملاقات با جراح کلیه و مجاری ادراری که در اغلب موارد، آموزش لازم در اینگونه موارد را دیده است، توصیه‌های لازم در اختیار شما گذاشته می‌شود. مجدداً به خاطر داشته باشید که ناتوانی جنسی با موفقیت قابل درمان است.

 نعوظ چگونه ایجاد می‌شود؟ناتوانی جنسی

برای اینکه نعوظ یا راست شدن آلت تناسلی ایجاد شود، باید قسمت‌های مختلف بدن با یکدیگر هماهنگ گردد. یک مرد تنها به این دلیل که می‌خواهد، نمی‌تواند به سادگی نعوظ پیدا کند.جهت ایجاد نعوظ هماهنگی بین روان آدمی، مغز و دستگاه اعصاب مرکزی و محیطی، هورمون‌های خونی، عروق خونی اعم از شریان و ورید جهت ورود جریان خون به داخل آلت و عدم خروج آن از آلت ضروری می‌باشد. وقتی تمام این دستگاه‌ها با هم کار کنند دو جسم غاری بزرگ شبیه اسفنج موجود در داخل آلت با خون پر شده و بزرگی و سفتی آلت ایجاد می‌گردد.

 آسبب شناسی

ناتوانی جنسی می‌تواند به علت عیوب عضوی و یا روانی ایجاد گردد. عوامل متعددی در ایجاد نعوظ اخلال ایجاد می‌کنند. در ابتلای هر کدام از اعضا و دستگاه‌های دخیل در نعوظ که در بالا ذکر شد ناتوانی جنسی ایجاد می‌شود.مثلاً وقتی مردی استرس و افسردگی داشته و یا نگران این باشد که نمی‌تواند عمل دخول را انجام دهد، دچار ناتوانی می‌گردد که به آن ناتوانی جنسی روانی می‌گویند. در بیش از نیمی از موارد، ناتوانی به علت بیماری یا جراحی و تصادف منجر به صدمات عروقی عصبی به وجود می‌آید. داروها و علل هورمونی نیز می‌توانند در این قضیه مؤثر باشند.از میان بیماری‌ها باید از بیماری قند یا دیابت نام برد که ایجاد ضایعات عروقی عصبی کرده و هجوم جریان خون به داخل آلت را در هنگام تقاضای جنسی مختل نموده و ناتوانی جنسی ناشی از مرض قند را ایجاد می‌کند.حفظ رژیم غذایی، ورزش و کنترل قند خون به وسیله دارو زیر نظر پزشک مربوطه مشکل را حل می‌نماید، ولی در صورت طولانی بودن، ناتوانی جنسی مزمن ایجاد می‌کند که درمان آن مشکل است.یکی دیگر ازعلل عضوی، بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد که در آن جریان خون به داخل آلت کاهش یافته و شخص نعوظ کافی پیدا نمی‌کند. به علاوه گهگاه وریدها که وظیفه احتباس خون در داخل آلت را بر عهده دارند به خوبی عمل نکرده و شخص نمی‌تواند نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی پایدار نگاه دارد. به این حالت ناتوانی جنسی وریدی می‌گویند.جراحی‌های وسیع لگنی که برای کنترل سرطان پروستات، مثانه و روده بزرگ به کارگرفته می‌شود، به علت اینکه در آن جراح سعی در برداشتن کامل تمام بافت‌های اطراف سرطان را دارد، سبب صدمه به عروق و اعصاب مسئول ایجاد نعوظ گردیده و نهایتاً ناتوانی جنسی ایجاد می‌کنند.صدمات نخاعی به علت مرکزیت این عضو برای انتقال دستورات مغزی به اعضای بدن می‌تواند باعث ناتوانی جنسی گردد.از مواد شیمیایی مؤثر در ایجاد ناتوانی جنسی باید به داروهای ضد فشار خون و داروهای عصبی و ضد افسردگی اشاره نمود. به این نوع، ناتوانی جنسی دارویی می‌گویند. البته در اینجا پزشک است که به شما جهت ادامه یا قطع دارو توصیه لازم را خواهد نمود و قطع خود سرانه دارو عوارض دیگری را می‌تواند در پی داشته باشد. الکل نیز باعث آسیب کبدی، اختلالات هورمونی و صدمات رشته‌های عصبی گردیده و در بعضی از مواقع منجر به ناتوانی جنسی دایمی می‌گردد.نارسایی کلیه و کبد نیز به لحاظ ایجاد تغییرات هورمونی اغلب این عارضه را به دنبال خواهند داشت.

ناتوانی جنسی شامل انواع زیر است:ناتوانی جنسی

اشکال در نعوظ:

به معنی عدم توانائی در ایجاد و حفظ نعوظ سفت بوده که امکان دخول به واژن و رابطه رضایت بخش جنسی را نمیدهد

 انزال زودرس:

به انزال کنترل نشده قبل یا مدت کوتاهی بعد از ورود آلت به واژن اطلاق می شود.

 انزال دیررس:

به انزال دیررس اشاره دارد.

انزال برگشتی:

به معنی برگشت مایع منی به داخل مثانه در حین انزال بوده و ناشی از نارسائی مکانیسم گردن مثانه است.

 آمار:

در بین سنین ۷۰-۴۰ سالگی, در ۵۲% افراد به درجات مختلف اختلال نعوظ وجود دارد. ۱۷% این موارد خفیف, ۲۵% متوسط و ۱۰% دیگر شدید است. با افزایش سن به خصوص موارد متوسط و شدید ۳-۲ برابر شایعتر می شوند. از عوامل مستعد کننده می توان به دیابت قندی, بیماری قلبی , فشار خون بالا و کمبود HDL( مرتبط با چربی خون) اشاره کرد. عوامل روانی یا پسیکولوژیک( نظیر افسردگی خشم…) نیز در اختلال عملکرد جنسی موثرند. انواع دیگر اختلال عملکرد جنسی که بسیار شایع هستند شامل انزال زودرس ۲۸% فقدان تمایل جنسی ۱۶% و اضطراب در هنگام نزدیکی ۱۷% می باشد.

 پاتوژنز:

در نعوظ عوامل روانی ,عصبی, هورمونی, شریانی وریدی و سینوزوئیدی دخالت دارند. مواردی که بیش از یک عامل دارند و یا اینکه علل آنها بطور دقیق مشخص نمی باشد.. تحت عنوان علل دیگر بحث شده اند.

 مرورکلیه علل اختلالات نعوظ مردان ناتوانی جنسی

اختلالات مادرزادی :فقدان جسم غاری-فیبروز جسم غاری- ضایعات طناب نخاعی-ابنرمالیتی های مادرزادی-اختلالت پانکراس :دیابت ملیتوساختلالات نرولوزیک: بیماری MS – نروپاتی اوتونوم- نروپاتی محیطی-اختلالت عروقی: pripaism ( نعوظ دردناک) -گرفتگی عروقی شریانهای اون منطقه- واریکوسل-اختلالات آدرنال: سرطانها- بیماری کم کاری غده مذبور بنام بیماری آدیسون-اختلالات تیروئیدی: کم کاری تیروئید- پر کاری تیروئید-صدمات به پانکراس: صدمه به آلت- شکستگی لگن- صدمه ستون مهره ها- انجام هر گونه جراحی روی ستون فقرات-داروها: بلوکر های اتونومیک- استروژنها- آنتی آندروژنها- رزرپین- بلوکر های گیرنده دوپامین-اختلالت گنادی: یعضی از سندروم های کم کاری غده جنسی مردانه- عوارض اوریون بیضه- چرخش دوطرفه بیضه-بیضه پیر مردان- سرطانهای بینابینی زن ساز- اخته شدن-اختلالات غده هیپوفیز مغزی: وجود غده های خوش خیم- و بدخیم- کم کاری غده مذبور-متفرقه: بیماری نادری بنام هموکروماتوز- نارسائی کلیه- بیحالی و ضعف عمومی

 اختلالات روانی

تئوریهای اولیه اشکال نعوظ را به اضطراب نسبت میدادند. در دهه ۱۹۵۰ اعتقاد بر این بود که علت ۹۰% موارد اختلال نعوظ پسیکولوژیک است. امروزه با پیشرفت روشهای تشخیصی مشخص شده است که علت بیش از ۵۰% ناتوانائیهای جنسی ارگانیک است و این درصد در سنین بالاتر بیشتر است. پاتوژنز ناتوانی جنسی با منشا روانی ناشناخته است. فعالیت بیش از حد سمپاتیک و مهار آزاد شدن نوروترانسمیترز ها از فرضیه های مطرح شده هستتند.

 اختلالات عصبی

ناتوانی جنسی به علت اختلالت نعوظ ممکن است ناشی از بیماری مغزی طناب نخاعی اعصاب کاورنوس و پودندال.. پایانه های انتهائی اعصاب و گیرنده ها باشد. حدود ۹۵% بیماران با ضایعه کامل نرون محرکه فوقانی توانائی نعوظ دارند.ولی فقط ۲۵% بیماران با ضایعه نرون محرکه تحتانی دارای نعوظ می باشند. در ۹۰% ضایعات ناکامل نعوظ حفظ می شود. بیماریهای اختلال عملکرد مغز.. مثل سرطانها صرع حوادث عروق مغزی پارکینسون آلزایمر اغلب باعث کاهش میل جنسی می شوند. اختلال نعوظ در این موارد دیده نمی شود. اختلالات طناب نخاعی( مانند اسپاینا بی فایدا, فتق دیسک , سیرنگو میلی , تومور طناب نخاعی, تابس دور سالیس , بیماری ام اس) راه های آوران و یا وابران را درگیر میکند. اختلال اعصاب کاورنو و پودندال( آسیب مستقیم به اعصاب در تروما , جراحی رادیکال پروستاتکتومی و یا جراحی رکتوم) راه های ارتباطی را قطع میکنند. نوروپاتی محیطی مانند آنچه که در دیابت قندی الکلیسم مزمن و یا کمبود ویتامین دیده میشود به پایانه های عصبی آسیب وارد کرده و باعث کاهش ناقلین شیمیائی میشود.

 اختلالات هورمونی

دیابت قندی شایعترین بیماری هورمونی است که با اختلال نعوظ همراه است. ناتوانی جنسی در دیابت عمدتا به علت عروقی, عصبی و روحی روانی است. کم کاری غدد جنسی در اثرسرطان های غده های مغزی, درمان با استروژن یا ترکیبات ضد آندروژن و برداشتن بیضه ها( ارکیکتومی) برای سرطان پروستات ممکن است میل جنسی و نعوظ های شبانه را مهار نماید. ناتوانی جنسی متعاقب پرولاکتین بالا( مهار تمایلات جنسی) پرکاری تیروئید, کم کاری تیروئید سندروم کوشینگ و بیماری آدیسون ایجاد می شود.

 اختلالات شریانی

هنگامی که آلت تناسلی در حالت شل می باشد, کمترین مقدار خون که فقط جهت رفع نیاز های متابولیک است وارد جسم غاری میشود و سطح گاز های خون در جسم غاری مشابه سطح آنها در خون وریدی است. پس از تحریک جنسی بطور ناگهانی مقدار زیادی خون شریانی وارد آرتریولهای متسع می شود. تا تمام سیستم سینوزوئیدی را باز کند و تعادل جدیدی در فشار ( حدود ۱۰۰ میلی متر جیوه) برقرار نماید( نعوظ کامل) ; در همین زمان برای حفط نعوظ فقط مقادیر آستانه ای جریان خون وارد جسم غاری میشوند و آن را ترک میکنند. تنگ شدن مجرای شریانی بعلت سخت شدن جدار شریان منجر به افت شریان در شریان های کاورنوس و کاهش جریان خون شریانی میشود که قادر است فقط بخشی از سیستم سینوزوئیدال را پر نماید و این فشار در جدار سیوزوئید ها جهت مسدود کردن ورید ها کافی نیست این نارسائی شریانی منجر به نعوظ ناقص یا عدم توانائی در حفظ نعوظ اولیه

می شود.

 دارو ها و اختلالات جنسی

این داروها باعث ناباروری موقتی میشن:

کتوکونازول- اسپیرینولاکتون- الکل- سایمتدین- داروهای نشاط آور مثل ماری جوانا- هروئین- متادون-داروهائی که بعنوان شیمی درمانی ضد سرطان به حساب میاد.

ناتوانی جنسی مردان,ناتوانی جنسی در مردان,درمان ناتوانی جنسی

درمان ناتوانی جنسی

اما یک دسته دیگر داروها هستند که روی مراحل جنسی اثر موقتی دارند, یعنی هنگام نعوظ یا انزال دلخواه ایجا داختلال میکنندتمامی داروهای ضد فشار خون,متیل دوپا- کلونیدین- رزرپین, میل جنسی رو کم میکنند. داروهای بتا بلوکر هم میل جنسیرو کم میکنند-اسپیرینولاکتون, داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و مهار کننده های منو امینواکسیداز هم میل جنسی رو کم میکنند .فنوتیازین ها, بنزودیازپین ها, باربیتوراتها ناتوانی جنسی یعنی همان اختلال نعوظ و انزال میدن… تزکیبات حاوی هورمون های زنانه , مثل استروژن و ترکیبات ضد هورمون های مردانه هم ( مثل سایمیدین کتوکونازول سیپروترون استات) باعث ناتوانی موقتی میشن… البته الکل و کشیدن سیگار اگر بطور مزمن مصرف بشن..خطر آسیب دائمی دستگاه تولید مثل را دارد..

 بیماریهای سیستمیک و سایر اختلالات ناتوانی جنسی

۱- دیابت قندی: ناتوانی جنسی در بیش از ۲۵% افراد جوان مبتلا به دیابت و ۷۵% بیماران مسن دیابتی دیده میشود. دیابت قندی روی سیستم عصبی و عروقی اختلال ایجاد میکند. بالا بودن قند خون اثری روی نعوظ ندارد.۲- بیماریهای کلیوی: در ۵۰% بیمارانی که دیالیز می شوند ناتوانی جنسی دیده میشود که عوامل زیر در آن دخالت دارند: کاهش غلظت تستوسترون سرم, نوروپاتی دستگاه خودکار, تسریع بیماریهای عروقی, مصرف داروهای مختلف, بدتر شدن بیماری اولیه و استرس های روانی. در یک مطالعه مشخص شد با پیوند کلیه, توانائی جنسی(potency) در ۷۵% بیماران بهبود می یابد.۳- سایر بیماریها: بیماران مبتلا به آنژین صدری نارسائی قلبی و یا بیمارانی که از انفارکتوس قلبی جان سالم بدر برده اند بعلت اضطراب نارسائی شریانی و یا اثرات داروهای قلبی دچار ناتوانی جنسی می شوند. همچنین اضطراب عامل اصلی ناتوانی جنسی در بیماران مبتلا به آمفیزم شدید است. اگر چه بالابودن فشار شریانی در بین بیمارانی که ناتوانی جنسی دارند شایع است ولی تحقیقات نشان داده ناتوانی جنسی در بیماران فشار خونی نسبت به گروه کنترل تنها کمی بیشتر بوده است.

 تشخیص و درمان ناتوانی جنسی

بررسی بیماران باید شامل اخذ شرح حال دقیق معاینه فیزیکی مصاحبه با شریک جنسی انجام آزمایشات روتین نظیر شمارش خون کامل ادرار قند خون ناشتا کراتینین سرم سطح سرمی تستوسترون در صبح و غلظت پرولاکتین باشد. در بیمارانی که علائم بیماری پروستات دارند بررسی ترشحات لازم است.

 ناتوانی جنسی روانی( پسیکوژن)

شروع ناگهانی ناتوانی جنسی, اختلال عملکرد جنسی ( مثل داشتن نعوظ مناسب با یک شریک جنسی و نعوظ ضعیف با سایر شرکای جنسی , یا نعوظ طبیعی شبانه علیرغم اختلال نعوظ در روز .. همگی یافته هائی به نفع ناتوانی جنسی با منشاء روانی است. با بررسی فعالیت نعوظ شبانه(NPT).. بطور طبیعی باید هر ۳-۵ نعوظ در هر شب وجود داشته باشد.. که هر یک بین ۲۵-۳۵ دقیقه بطول بکشد.. وجود داشته باشد) , میتوان در افتراق اختلال نعوظ پسیکوژن(NPT طبیعی است) و اختلال نعوظ ارگانیک (NPT غیر طبیعی است) افتراق قائل شد. تست تزریق داخل کاور نوس ( با یا بدون تحریک جنسی).. در اثبات تشخیص اختلال جنسی پسیکوژن کمک کننده است. اگر اختلال عصبی و یا هورمونی موجود باشد ایجاد نعوظ کامل بعد از تزریق, قویا به نفع اختلال نعوظ پسیکوژن است.

 درمان ناتوانی جنسی با منشاء روانی ( پسیکوژن)

شروع ناکهانی ناتوانی جنسی, اختلال عملکرد جنسی ( مثل داشتن نعوظ مناسب با یک شریک جنسی و نعوظ ضعیف با سایر شرکای جنسی , یا نعوظ طبیعی شبانه علیرغم اختلال نعوظ در روز .. همگی یافته هائی به نفع ناتوانی جنسی با منشاء روانی است. با بررسی فعالیت نعوظ شبانه(NPT).. بطور طبیعی باید هر ۳-۵ نعوظ در هر شب وجود داشته باشد.. که هر یک بین ۲۵-۳۵ دقیقه بطول بکشد.. وجود داشته باشد) , میتوان در افتراق اختلال نعوظ پسیکوژن(NPT طبیعی است) و اختلال نعوظ ارگانیک (NPT غیر طبیعی است) افتراق قائل شد.تست تزریق داخل کاور نوس ( با یا بدون تحریک جنسی).. در اثبات تشخیص اختلال جنسی پسیکوژن کمک کننده است. اگر اختلال عصبی و یا هورموی موجود باشد ایجاد نعوظ کامل بعد از تزریق قویا به نفع اختلال نعوظ پسیکوژن است.از لحاظ تئوری درمان ارجح ناتوانی جنسی با منشا روانی( سایکوتراپی) است. درمان فردی با روش سایکوآنالیز( که بر تئوری فروید استوار است و معتقد است اختلال نعوظ ناشی از ترس نا خود آگاه بوده که در کمپلکس ادیپوس متمرکز است), درمان سایکودینامیک ..رفتار درمانی آموزش فیدبک و درمان با هیپنوتیزم از سایر روشهای درمانی است. اگر بیمار از روان درمانی خود داری کرده و با بعد از چند جلسه بهبودی مشخصی پیدا نکند.. میتوان اقدام به درمان جایگزینی کرده که شامل استفاده از دستگاه واکیوم تزریق داخل جسم غاری و یا تجویز داخل مجرائی مواد گشاد کننده عروقی.. پروتز های آلت است. اخیرا داروی مهار کننده فسفو دی استراز بنام ویاگرا یا silendefil… که در درمان ناتوانی جنسی پسیکوژن خیلی موثر است…۸۴% بهبود داشته اند و ۷۰% موفق به مقاربت شده اند( در برابر ۲۹% و ۲۶% بهبودی با دارو نما). امروزه این دارو جهت غربالگری تشخیصی به منظور رد ناتوانی جنسی پسیکوژن کاربرد پیدا کرده است.

 درمان ناتوانی جنسی با منشاء روانی ناتوانی جنسی

از لحاظ تئوری درمان ارجح ناتوانی جنسی با منشا روانی( سایکوتراپی) است. درمان فردی با روش سایکوآنالیز( که بر تئوری فروید استوار است و معتقد است اختلال نعوظ ناشی از ترس نا خود آگاه بوده که در کمپلکس ادیپوس متمرکز است), درمان سایکودینامیک ..رفتار درمانی آموزش فیدبک و درمان با هیپنوتیزم از سایر روشهای درمانی است. اگر بیمار از روان درمانی خود داری کرده و با بعد از چند جلسه بهبودی مشخصی پیدا نکند.. میتوان اقدام به درمان جایگزینی کرده که شامل استفاده از دستگاه واکیوم تزریق داخل جسم غاری و یا تجویز داخل مجرائی مواد گشاد کننده عروقی.. پروتز های آلت است.داروی مهار کننده فسفو دی استراز بنام ویاگرا یا silendefil… که در درمان ناتوانی جنسی پسیکوژن خیلی موثر است ۸۴% بهبود داشته اند و ۷۰% موفق به مقاربت شده اند( در برابر ۲۹% و ۲۶% بهبودی با دارو نما). امروزه این دارو جهت غربالگری تشخیصی به منظور رد ناتوانی جنسی پسیکوژن کاربرد پیدا کرده است.

ناتوانی جنسی با منشاء عصبی

بطور ایده ال باید تمام سیستم عصبی را به عنوان یک مجموعه مورد معاینه قرار دارد. در بررسی ها باید توجه خاصی به عملکرد سیستم عصبی خود کار, سوماتیک اعصاب ساکرال( خاجی) مبذول داشت. که در این میان بررسی کنترل ادرار مدفوع وضعیت اسفنکتر ها و حس دستگاه تناسلی اهمیت ویژه ای دارد. سابقه دیابت, مصرف مزمن الکل, تروما ,مولتیپل اسکلروزیس حائز اهمیت است. معاینه باید شامل بررسی عملکرد حرکتی حسی و سوماتیک و اجزای آوران و وابران دستگاه خودکار باشد و چنانچه متخصص ارولوژی وسائل مورد نیاز این معاینات را ندارد باید با یک متخصص مغز و اعصاب مشاوره نماید.

 بررسی عملکرد حسی و حرکتی سوماتیک:

در بررسی میزان اختلال عصب دور سال می توان از biothesiometry استفاده کرد زیرا از بین رفتن حس ارتعاش یکی از اولین نشانه های نروپاتی محیطی دیابتیک است

 بررسی اجزای آوران و وابران دستگاه خودکار:

روش های متعدد بررسی عملکرد اعصاب خودکار عبارتند از:

۱- تغییرات ضربان قلب در حین تنفس عمیق که بیانگر رفلکس غیر طبیعی قلبی است و علامت زودرس نوروپاتی دستگاه خودکار است. ۲- رفلکس پاسخ مردمک به نور ۳- سیستومتری با آزمایش بتانکول و ثبت فشار مجرا ۴- رفلکس بولبوکارورنوس جهت تحریک مجرای پروستاتیک.. این روشها غیر مستقیم هستند. بررسی دستگاه عصبی مرکزی: تست NPT یاnocturnal penile tumescence به همراه EMG و EEG انجام میشود. تست غیر طبیعی NPT , ضایعه دستگاه عصبی مرکزی را مطرح می نماید.

 درمان ناتوانی جنسی با منشاء عصبی ناتوانی جنسی

درمان ناتوانی جنسی نوروژنیک به شدت بیماری و عوامل همراه بستگی دارد. بیماران مبتلا به ضایعات خالص عصبی را می توانبا دستگاه واکیوم, وازودیلاتاتور های تزریقی و یا خوراکی و یا پروتز آلت درمان نمود. داروی جدید خوراکی بنام ویاگرا در بیماران مبتلا به آسیب نخاعی کاملا موثر بوده است و ۸۳% بهتر در توانائی جنسی و ۵۹% مقاربت موفق داشته اند. از آنجائی که بیماران مبتلا به ناتوانی جنسی عصبی, پاسخ شدیدتری به مواد وازودیلاتاتور تزریقی می دهند, باید شروع درمان با مقادیر کم دارو باشد تا نعوظ کمتر از یک ساعت ایجاد شود. در صورت استفاده از حلقه تنگ کننده آلت, حلقه حتما ۳۰ دقیقه بعد برداشته شود.

 ناتوانی جنسی با منشاء هورمونی

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  بررسی شامل گرفتن شرح حال دقیق معاینه عمومی و بررسی محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- گناد و بررسی کار تیروئید و آدرنال و بررسی وجود دیابت قندی , سابقه شیمی درمانی, رادیو تراپی, تماس با سموم الکل و داروها یا نارسائی کلیه می باشد.در معاینه فیزیکی باید توجه خاص به نشانه های کم کاری غدد جنسی مردانه( بیضه های کوچک آتروفیک از بین رفتن موی صورت و بدن و ژنیکوماستی) و علائم خواجگی( موهای کم ناحیه صورت ژنیتالیا زیر بغل دستگاه تناسلی کودکانه و صدای زیر) معطوف شود.آزمایش ها شامل اندازه گیری غلظت تستوسترون , پرولاکتین است. در بیمارانی که پرولاکتین بالادارند باید آزمایش تکرار شود ودر صورت بالا بودن مجدد با شک به تومور هیپوفیز به متخصص غددارجاع داده شود.بیمارانی که سطح تستوسترون آنها در صبح پائین است باید بصورت مکرر LH و FSH در آنها اندازه گیری شود. اگر تستوسترون پائین ولی سطح LH و FSH افزایش نیافته باشد , باید برای بررسی اختلال عملکرد هیپوفیز یا هیپوتالاموس در خواست مشاوره غدد کرد.اگر تستوسترون پائین و LH و FSH بالا باشد علت ناتوانی جنسی نارسائی اولیه بیضه است. نارسائی بیضه را می توان با تجویز تستوسترون زیر زبانی خوراکی یا عضلانی درمان کرد.تزریق تستوسترون داخل عضلانی با دوز ۲۰۰ mg هر ۲ تا ۳ هفته بعلت اثرات سمی ترکیبات خوراکی یا زیر زبانی روی کبد توصیه می گردد. در بیماران مبتلا به کم کاری هپوفیز از hcg می توان به منظور تحریک ترشح تستوسترون از بیضه استفاده کرد. در سرطان هیپوفیز که پرولاکتین زیاد ترشح میکند درمان با بروموکریپتین یا عمل جراحی توانائی جنسی را به بیمار باز میگرداند.

 ناتوانی جنسی شریانی

به جز موارد ناشی از تروما ,بیماریهای شریانی معمولا سیستمیک بوده و اعضای مختلف بدن را درگیر میکند. وجود سابقه بیماری عروق محیطی ,لنگیدن متناوب و تغییرات آتروفیک اندام ها یافته هائی به نفع درگیری احتمالی شریانهای آلت هستند. معاینات فیزیکی باید شامل لمس شرائین کاروتید براکیال فمورال و شریان دورسال آلت باشد. اندازه گیری فشار خون آلت به عنوان یک آزمایش غربالگری به منظور بررسی ضایعات شریانی آلت تناسلی معرفی شده است.نسبت فشار خون شریان به آلت به فشار خون سیستولیک شریان براکیال, اندکس فشار آلتی – برکیال (PBI) نامیده می شود و شاخص خوبی برای بررسی بیماریهای شریانی است. نسبت کمتر از ۰٫۶ قویا نشان دهنده ناتوانی جنسی با منشاء شریانی است.(PBI) از طریق داپلر با موج پیوسته بررسی و ادنازه گیری می شود.باید توجه داشت که (PBI) طبیعی بیانگر جریان طبیعی و مناسب آلت نمی باشد. زیرا این اندازه گیری در حالت شل نشانه جریان خون در حالت نعوظ نمی باشد برای این منظور می توان داپلر را در زمانی که مواد وازو اکتیو داخل جسم غاری تزریق شده است انجام داد.سونوگرافی توام با داپلر بسیار دقیق تر از (PBI) بوده و غیر تهاجمی است. آرتریو گرافی شرائین پودندال یا ایلیاک داخلی در موارد انتخابی صدمات لگن یا در بیماران جوانی که مشکوک به بیماری شریانی ایزوله هستند اندیکاسیون دارد. تنگی یا انسداد منفرد شریانهای خارج آلت, جهت ترمیم جراحی مناسب است.

 درمان ناتوانی جنسی با منشاء شریانی ناتوانی جنسی

بیمارانی که اختلال عروقی خفیف تا متوسط دارند.. معمولا با درمانهای غر جراحی نظیر مهار کننده های فسفو دی استراز خوراکی, واکیوم ,تزریق مواد وازو اکتیو داخل کورپوس کاورنوس پاسخ میدهند. در مورد بیماری شریانی شدید معمولا نیاز به روشهای جراحی باز گشائی عروق(revascularization) و پروتز وجود دارد. ویاگرا یک مهار کننده فسفو دی استراز۵ خوراکی است که اثر شل کننده NO را تشدید می کند.در خلال فعالیت جنسی NO از طریق اعصاب NANC در عضلات صاف آزاد میشود. این حالت موجب شل شدن عضلات کورپوس کاورنوس و تجمع خون در سینوزوئید ها و در نهایت نعوظ می گردد. فسفو دی استراز باعث تجزیه cgmp می گردد و توسط ویاگرا مهار می شود.باید توجه داشت در صورت فقدان تحریک جنسی این دارو تاثیری در ایجاد نعوظ ندارد. پاسخ کلینیکی به دارو وابسته به دوز است. نعوظ در ۶۳% بیاران با دوز ۲۵ میلی گرم دیده میشود و در ۸۲% بیماران با دوز ۱۰۰ میلی گرم بهبودی نشان می دهند. عوارض جانبی حفف تا متوسط و شامل سردرد ۱۶% فلاشینگ ۱۰% دیس پپسی ۷% و اختلال بینائی ۳% است. لازم به تذکر است که این عوارض نیز وابسته به دوز هستند.مصرف این دارو در بیماران قلبی باید با احتیاط صورت گیرد. دوز درمانی در شروع ۵۰ میی گرم یک ساعت قبل از فعالیت جنسی است. این دارو در کبد متابولیزه می شود. بیمارانی که ترکیبات نیترات مصرف می کنند نباید از این دارو استفاده کنند.داروهائی که داخل مجرا استعمال میشود نیز کاربرد خوبی داشته اند.ALPROSTADIL داخل مجرائی (MUSE) بطورمستقیم از مجرا جذب شده و به کورپوس کاورنوس میرسد. شایعترین عوارض آن شامل درد آلت تناسلی ۱۱% و سوزش مجرای ادرار ۷% است. انسیدانس فیبروز( خم شدن آلت تناسلی ندول پلاک پیرونی) حدود ۱٫۴% است. در اغلب موارد بیماران عوارض جانب خفیف است از آنجائیکه این دارو امبریو توکسیک است لازم است در مواردی که همسر بیمار حامله است از کاندوم استفاده شود.تزریق مواد وازو اکتیو در داخل جسم غاری نیز یک درمان مناسب است. مواد وازو اکتیو شامل پاپاورین به تنهائی یا همراه با فنتولامین و پروستاگلاندین بوده و باعث اتساع طولانی مدت شرائین می شوند. حتی بسیاری از بیماران به دنبال تزریقات مکرر وضعیت همودیناکیک بهتری پیدا کرده و بدون دارو نیز نعوظ خوبی داشته اند. عوارض این داروها شامل اکیوز محل تزریق, گیجی , فیبروز و پریاپیسم است.

 ناتوانی جنسی با منشاء وریدی ( کاورنوسال)

سابقه تورم سریع یا نعوظ ناقص به ویژه در مردان جوان قویا نارسائی وریدی را مطرح میکند. اگر چه نارسائی شریانی نیز علائم مشابهی را ایجاد میکند . گیجی, برافروختگی صورت و یا افت فشار خون سیستمیک متعاقب تزریق وازو دیلاتاتور ها ممکن است ناشی از نورو پاتی دستگاه اتونوم و یا نشت وسیع خون وریدی باشد. تایید تشخیص با کاورنوزومتری ضروری است.به منظور مقاصد علمی استفاده از سرعت detumescence در حین انجام آزمایش تزریق و تحریک توام (CIS) جهت تشخیص ناتوانی جنسی با منشاء وریدی توصیه شده است. پس از تزریق ۳۰ میلی گرم پاپا ورین یا ۱۰ میکرو گرم پرو ستاگلاندین E1 درداخل جسم غاری و تحریک دستی ناحیه ژنیتال detumescence در عرض ۵ دقیقه برای نارسائی مکانیسم انسداد وریدی جنبه تشخیصی دارد. شایعترین بیماری عضله کاورنوس, فیبروز پس از پریاپیسم و جایگزینی موضعی با پلاک های فیبروتیک در بیماری پیرونی است.

 درمان ناتوانی جنسی با منشاء وریدی

در بیماران مبتلا به لیک وریدی خفیف ,ویاگرا ,آلپروستادیل داخل مجرائی, وسیله ایجاد کننده خلاء(vacium device) یا تزریق مواد گشاد کننده عروق در داخل جسم غاری برای ایجاد نعوظ مناسب کافی است. درمان جراحی فقط برای بیمارانی که به درمانهای کمتر تهاجمی پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار میگیرد. بنا براین برای تمام بیماران قبل از تصمیم جهت عمل جراحی, اقدام به انجام روشهای کمتر تهاجمی نظیر استفاده از واکیوم یا تزریق داروهای گشاد کننده عروق , توصیه می شود و درمان جراحی در بیمارانی که به درمان فوق جواب ندهند یا آن را نپذیرند انجام می شود.

 اختلال عملکرد جنسی موثر بر ارگاسم انزال و emission

سمپاتکتومی دو طرفه در سطح L2 , در ۴۰% موارد منجر به اختلال در عملکرد انزال در بیماران می شود. لنفادنکتومی دوطرفه , خلف صفاقی با درصد بالاتری از اختلالات emission همراه است. انزال رترو گراید معمولا نتیجه اختلال عملکرد اسفنکتر داخلی یا گردن مثانه است که معمولا به دنبال جراحی خارج کردن پروستات , مصرف داروهای آلفا بلوکر و نوروپاتی های سیستم اتونوم( دیابت) دیده می شود. emision و انزال موفقیت آمیز بدون ارگاسم, در برخی از بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی دیده می شود. اگر بررسی میکروسکوپی وجود اسپرم را در داخل ادرار مثانه بعد از یک انزال خشک تایید کند… تشخیص انزال رترو گراید مظرح می شود ولی اگر اثری از اسپرم وجود نداشته باشد نارسائی emission مطرح می گردد.

ناتوانی جنسی مردان,ناتوانی جنسی در مردان,درمان ناتوانی جنسی

 درمان

قطع مصرف داروهای آلفا بلوکر در برخی از بیماران مبتلا به نارسائی emission یا انزال رترو گراید منجر به درمان می شود. داروهای سمپاتومیمتیک نظر افدرین یا ترکیبی از کلر فنیرامین مالئات و فنیل پرو پانول آمین هیدرو کلراید, با موفقیت در انزال رترو گراید مورد استفاده قرار گرفته اند. ایجاد انزال از طریق تحریک الکتریکی ( electroejaculation) بوسیله پروب رکتال جهت برخی بیماران دچار ضایعات نخاعی بکار می رود.استفاده از مشاوره روانپزشکی در اشخاصی که نمی توانند به ارگاسم و انزال برسند و استفاده از روش حساسیت زدائی, روش فشار دادن استفاده از بی حس کننده موضعی یا کاندوم که حساسیت گلنس و فرنولوم را کاهش می دهد جهت درمان انزال زودرس بکار می روند. اخیرا از مهار کننده های باز جذب سروتونین( فلوکسیتینسرترالین کلومیپرامین) نیز جهت درمان انزال زودرس با موفقیت استفاده شده است.

 چگونه ناتوانی جنسی درمان می‌شود؟

ابتدا دو قدم برای حل مشکل شما وجود دارد.در قدم اول پزشک نیاز دارد علت را جستجو نماید و در قدم دوم پزشک به شما کمک می‌کند که درمان مناسب را انتخاب نمایید.پزشک چگونه علت را پیدا می‌کند؟ پس از سؤالات کافی در مورد نحوه شروع و پیشرفت بیماری و حالت روحی فرد مبتلا، پزشک معاینات کامل به عمل می‌آورد تا از صحت مقدار فشار خون، کار اعصاب و ساختمان آلت اطمینان حاصل نماید.او سپس ممکن است انجام آزمایش بررسی نعوظ شبانه در حالت خواب را توصیه نماید که کمک زیادی برای افتراق علت عضوی یا روانی می‌کند. در کنار آن، بررسی وضعیت هورمون‌ها و قند خون و یا نحوه جریان خون به داخل آلت ممکن است درخواست گردد.در صورتیکه علت مشکل شما روحی و فکری تشخیص داده شود پزشک معالج، شما را نزد روان شناس یا روان پزشک مجرب معرفی خواهد نمود. اگر علت عضوی باشد روش‌های درمانی متعددی به شما پیشنهاد می‌گردد که شامل قرص‌های مختلف، تزریق آمپول به داخل عضله و حتی داخل آلت، وسایل خاص برای ایجاد نعوظ مصنوعی و بالاخره عمل جراحی و گذاشتن پروتز می‌باشد.مسلم است که هر یک از طرق فوق خصوصیات خاص را خود دارند که منطبق با توانایی‌های شما می‌تواند مؤثر واقع شود. بنابر این نگران مشکل خود نباشید و به امید خدا با مشاوره با پزشک اورولوژی مرتفع خواهد شد…./منبع:pezeshk.us

ناتوانی در عملکرد جنسی مردان

اشتباهات رایج مسواک زدن

اشتباهات رایج مسواک زدن

خواص سلامتی,فواید سلامتی,سلامتی درمانی,خاصیت سلامتی,خواص سلامتی درمانی,خواص سلامتی برای پوست,خواص سلامتی برای مو,خواص سلامتی برای جوانی,خواص سلامتی برای بارداری,خواص خوردن سلامتی,فواید سلامتی خام,فواید سلامتی پخته

اشتباهات رایج مسواک زدن

به گزارش بی اس ام اس : از بچگی از مسواک و مسواک زدن آنقدر شنیده ایم و این کار برای ما چنان تبدیل به عادت شده است که هیچ وقت زیاد در مورد آن فکر نمی کنیم. عادت کرده ایم مسواک را برمی داریم؛ کمی خمیردندان رویش می گذاریم و مسواک زدن را شروع می کنیم و بسته به حال و حوصله مان یک یا چند دقیقه ای هم مسواک می زنیم! اما متاسفانه در مورد این کار هم مانند هر عادت دیگر ممکن است دچار روزمرگی و در نتیجه اشتباهاتی شویم که نتیجه اش پوسیدگی دندان ها و بیماری های مختلف لثه است.

 مسواک نامناسب: متخصصان دندانپزشکی آمریکا توصیه می کنند قبل از خرید مسواک به اندازه دهان خود توجه کنید. اگر برای این که مسواک وارد دهان شود بیش از حد به فک و آرواره تان فشار وارد می کنید و باز کردن دهان تا آن حد برای شما سخت است، شاید مسواک بزرگی را انتخاب کرده اید. در این صورت باید مسواک را با اندازه کوچک تری عوض کنید.دسته مسواک نیز باید مناسب و راحت باشد. هر چه مسواک در دهان و دست راحت تر قرار گیرد، شما نیز بهتر و کامل تر مسواک خواهید زد. اما مسواک برقی بهتر است یا مسواک های دستی معمولی؟ انتخاب میان این نوع مسواک ها در حقیقت یک انتخاب شخصی است. خوب است بدانیم که برقی یا غیر برقی بودن مسواک چندان مهم نیست، مهم کسی است که از آن استفاده می کند.

 سر نامناسب مسواک: متخصصان می گویند میزان نرمی موی برس است که مهم بوده و ممکن است اگر نادرست انتخاب شود به لثه آسیب برساند. البته برس مسواک باید به اندازه کافی محکم باشد تا بتواند پلاک های دندانی را از بین ببرد، ولی نه تا حدی که هنگام مسواک زدن به دندان ها و لثه ها آسیب وارد کند.

 دفعات ناکافی مسواک زدن: دندانپزشک ها توصیه می کنند که حداقل ۲ بار در روز به آرامی دندان های خود را مسواک بزنید. اگر این تعداد به ۳ بار در روز برسد که بسیار خوب است. هرچه فاصله زمانی میان دفعات مسواک زدن، طولانی تر باشد، احتمال بروز مشکلات دهان و دندان افزایش می یابد.

اشتباهات رایج مسواک زدن

 زمان ناکافی مسواک زدن: هر بار مسواک زدن دندان ها باید حداقل ۲ دقیقه طول بکشد. باز هم اگر این مدت به ۳دقیقه افزایش پیدا کند، بهتر خواهد بود. متخصصان توصیه می کنند دهان را به ۴ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را در عرض ۳۰ ثانیه مسواک بزنیم.

 زیاد و سخت مسواک زدن: همان طور که تاکید می شود ۳ بار مسواک در روز ایده آل است، اما بیش از ۴ بار مسواک زدن در روز ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد. مسواک زدن بیش از حد می تواند لثه و ریشه های دندان را تحریک کند. مسواک زدن شدید نیز می تواند به مینای دندان صدمه بزند. پس فراموش نکنیم که به آرامی و برای ۲ تا ۳ دقیقه مسواک بزنیم.

 شیوه نادرست مسواک زدن: مطمئن شوید که سطح بیرونی و داخلی دندان ها و قسمتی که با آن غذا را می جوید به درستی و کامل مسواک زده اید. همچنین کشیدن مسواک روی سطح زبان خود را فراموش نکنید.

 شروع مسواک زدن: دندانپزشکان دریافته اند اغلب افراد بارها و بارها از یک قسمت دهان خود شروع به مسواک زدن می کنند. در حالی که بهتر است این کار را از نقاط مختلفی شروع کنیم تا در قسمتی خاص از مسواک زدن خسته نشویم. چون ممکن است وقتی که به چهارمین قسمت دندان ها می رسیم از این کار خسته شده باشیم و آن بخش کمتر از بقیه دندان ها تمیز شود.

 فراموش کردن سطوح داخلی دندان ها: اغلب مردم فراموش می کنند که سطح داخلی دندان های خود را مسواک بزنند. متخصصان بر این باورند که بیشتر مردم مسواک زدن قسمت داخلی دندان های جلو را بیشتر فراموش می کنند.

 نشستن مسواک: باکتری ها می توانند به راحتی در مسواکی که شسته نشده رشد کنند. پس دفعه بعدی که مسواک می زنید، ممکن است باکتری های رشد یافته ای را به دهان و دندان خود وارد کنید. در ضمن شستشوی مسواک پس از هر بار مسواک زدن، باعث می شود که باقیمانده های خمیردندان نیز از روی آن پاک شود.

 خشک نشدن مسواک: اگر مسواک شما همیشه مرطوب است، می تواند مکانی مناسب برای رشد باکتری ها باشد. همچنین اگر برس مسواک همواره خیس بماند ظاهر مسواک بسرعت تغییر شکل می دهد.

عدم تعویض به موقع مسواک: انجمن دندانپزشکی آمریکا پیشنهاد می کند هر ۳ یا ۴ ماه یکبار مسواک را عوض کنیم. در ضمن اگر سر مسواک زودتر از این مدت ساییده بشود باید همان موقع این تغییر صورت گیرد. پس باید به ظاهر مسواک هم دقت کنیم و اگر برس سر آن انعطاف پذیری خود را از دست داده یا موها از هم جدا شده اند، مسواک جدیدی تهیه کنیم.

منبع:webmd.com

اشتباهات رایج مسواک زدن

7 درمان فوری برای سرماخوردگی

7 درمان فوری برای سرماخوردگی

سرماخوردگی,بیماری سرماخوردگی,سرماخوردگی در بارداری,علائم سرماخوردگی,درمان سرماخوردگی,درمان سرماخوردگی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سرماخوردگی,سرماخوردگی را چگونه درمان کنیم,سرماخوردگی در کودکان,سرماخوردگی در بزرگسالان,سرماخوردگی در نوزادان,سرماخوردگی در بهار,سرماخوردگی در تابستان,سرماخوردگی در پاییز,سرماخوردگی در زمستان,آشنایی با سرماخوردگی,همه چیز در مورد سرماخوردگی,سرماخوردگی واگیردار است,سرماخوردگی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سرماخوردگی

7 درمان فوری برای سرماخوردگی

به گزارش بی اس ام اس آب ریزش بینی، بی حالی، کیپ شدن دماغ و غیره از علائم شایع سرماخوردگی است که احساس ناخوشایند به همه می‌دهد. در این مقاله چند روش سریع برای درمان این علائم ارائه می‌دهیم.

مایعات گرم زیادی بنوشید

نوشیدن آب، بدن را تمیز می‌کند. در واقع نوشیدن آب توکسین‌ها یا همان سموم بدن و باکتری‌ها و ویروس‌ها را دفع می‌کند. لازم است که روزانه یک و نیم لیتر آب مصرف شود.در دوره‌ی سرماخوردگی برای خودتان جوشانده‌های مناسب و سوپ مرغ، تهیه و میل کنید.سوپ داغ با پیاز، سیر و اندکی فلفل مجاری تنفسی را باز می‌کند. توصیه می‌کنیم شربت عسل، لیموترش و آب جوش میل کنید. این شربت حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی است.

آویشن دم کنید

آویشن سرشار از «فنول» است برای همین یک ضدعفونی کننده موثر می‌شود که با بیماری‌های مجاری تنفسی مقابله می‌کند. متخصصان معتقدند که این گیاه در درمان التهاب مجاری تنفسی بسیار موثر عمل می‌کند.برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌کنیم دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنیددو قاشق چای‌خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه سه مرتبه از این دم کرده میل کنید.

سیر را دریابید

سیر حاوی ماده ایی به نام «آلیسین» است که خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی است. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سیر مصرف می‌کنند کمتر سرما می‌خورند و زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند علائم سرماخوردگی‌شان خیلی زود از بین می‌رود.برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌کنیم دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید.

شربت پیاز

پیاز ضدعفونی کننده‌ی موثری است. پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد.100 گرم پیاز را خرد کنید و در 20 سی‌سی لیتر آب و به مدت 20 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. دوباره محلول را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید مثل شربت غلیظ شود. روزانه 2 تا 6 قاشق چای‌خوری از این شربت میل کنید.

با اسطوخودوس بخور کنید

بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد. حمام، سونا و حتی دوش آب گرم باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود.یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار 5 قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.

7 درمان فوری برای سرماخوردگی

سینه‌تان را با اکالیپتوس ماساژ دهید

اکالیپتوس به طوری موثر با بیمارهای تنفسی مقابله می‌کند. به خاطر اینکه این گیاه ضدعفونی کننده و خلط آور است. خواص دارویی این گیاه مدیون ماده ایی به نام اوکالیپتول است. این ماده به طور مستقیم روی سلول‌های برونشیت تأثیر می‌گذارد.پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌بردترکیبات اکالیپتوس ترشحات ریوی را روان کرده و دفع آن‌ها را آسان‌تر می‌سازند. این گیاه التهاب مجاری تنفسی را درمان می‌کند.زمانی که سرما می‌خورید 15 تا 20 قطره روغن اکالیپتوس را در 25 میلی گرم روغن مایع گیاهی ریخته و سینه‌تان را با آن ماساژ دهید. هر روز 3 مرتبه این کار را تکرار کنید.

آب نمک

شستشو دادن بینی با سرم شستشو یا آب نمک معمولی باعث تمیز شدن مجاری بینی و از بین رفتن خلط می‌شود. زمانی که مجاری تنفسی شستشو داده نشود شرایطی به وجود می‌آید که میکروب‌ها در مجاری تنفسی بیشتر شوند.برای شستشوی مجاری تنفسی‌تان یک لیتر آب را با یک قاشق چای‌خوری پُر نمک بجوشانید و بگذارید تا خنک شود. آب نمک را در مشتتان ریخته و وارد سوراخ‌های بینتان کرده سرتان را به عقب ببرید به طوری که آب نمک وارد مجاری بینی‌تان شود و مخاط را تمیز کند. هر روز این کار را چندین با تکرار کنید خواهید دید که به زودی علائم بیماری‌تان رفع خواهد شد.

منبع: tebyan.net

7 درمان فوری برای سرماخوردگی

پیشگیری از 4 خطر جدی سلامت مردان

پیشگیری از 4 خطر جدی سلامت مردان

خواص پیشگیری,فواید پیشگیری,پیشگیری درمانی,خاصیت پیشگیری,خواص پیشگیری درمانی,خواص پیشگیری برای پوست,خواص پیشگیری برای مو,خواص پیشگیری برای جوانی,خواص پیشگیری برای بارداری,خواص خوردن پیشگیری,فواید پیشگیری خام,فواید پیشگیری پخته

پیشگیری از 4 خطر جدی سلامت مردان

به گزارش بی اس ام اس : بسیاری از خطرات بهداشتی که سلامت مردان را تهدید می‌کند، قابل پیشگیری است. مردان قادرند با توجه به سلامت خود تنها با کمی تغییر در شیوه زندگی هم عمر طولانی‌تری داشته باشند و هم سالم‌تر زندگی کنند…

خطر اول:

بیماری‌های قلبی یکی از تهدیدات سلامت مردان است اما با پیش گرفتن شیوه سالم زندگی از این خطر رهایی پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال:· سیگارتان را ترک کنید و از سایر محصولات حاوی توتون و تنباکو استفاده نکنید. حتی سعی کنید با دود سیگار افراد سیگاری مواجه نشوید. رژیم‌ غذایی سالمی را دنبال کنید. رژیمی که سرشار از میوه و سبزی و دارای غلات و حبوبات، فیبر و ماهی است. غذاهایی را انتخاب کنید که اسید چرب غیراشباع داشته و دارای نمک کم باشد. اگر سطح کلسترول خون‌تان بالا است یا فشارخون بالا دارید، به توصیه‌های پزشکی توجه کنید.
حتما در برنامه‌های روزانه خود جایی برای ورزش قرار دهید. وزن‌تان را در حد ایده‌آل نگه‌دارید.· اگر الکل مصرف می‌کنید، الکل را ترک کنید، چرا که فشارخون‌تان را افزایش می‌دهد. اگر دیابت دارید، حتما قندخون را تحت کنترل داشته باشید. استرس زندگی خود را کنترل کنید.

پیشگیری از 4 خطر جدی سلامت مردان

خطر دوم:

سرطان ریه یکی دیگر از دلایل مرگ و میر در میان مردان است که این بیماری عمدتا در اثر کشیدن سیگار ایجاد می‌شود.طبق آمارهای انجمن سرطان آمریکا، بعد از سرطان ریه سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ سلامت مردان را تهدید می‌کند. پس اگر می‌خواهید مبتلا به سرطان نشوید: سیگار نکشید و از مصرف دخانیات خودداری کنید. هرگز در مواجهه با دود سیگار دیگران قرار نگیرید. ورزش را فراموش نکنید. وزن‌تان را کنترل کنید و اجازه ندهید اضافه‌وزن پیدا کنید و چاق شوید.رژیم‌غذایی سرشار از میوه و سبزی داشته و از خوردن غذاهای پرچرب بپرهیزید.کمتر در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرید. وقتی بیرون از منزل هستید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. از مصرف الکل بپرهیزید. برای انجام آزمون‌های غربالگری به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. از مواجهه با عوامل سرطان‌زا مثل رادون، آبستوز و آلودگی هوا بپرهیزید و اگر در محیط‌هایی کار می‌کنید که عوامل خطرناک در آن وجود دارد هر از چند گاهی از نظر پزشکی معاینه شوید.

خطر سوم:

صدماتی که از دلایل تصادف کشنده در میان مردان، حوادثی است که هنگام موتورسواری اتفاق می‌افتد. از این رو به مردان توصیه می‌شود برای کاهش خطر تصادفات:· حتما هنگام رانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید.· سرعت مجاز هنگام رانندگی یا موتورسواری را رعایت کنید.· هرگز از مواد مخدر و الکل قبل از رانندگی استفاده نکنید.· با خواب‌آلودگی یا خستگی رانندگی نکنید.

خطر چهارم:

دیابت نوع دوم که شایع‌ترین نوع دیابت است روی مسیر استفاده از قندخون تاثیر می‌گذارد. پس برای پیشگیری از دیابت نوع دوم: اگر اضافه‌وزن دارید، وزن‌تان را کاهش دهید. در رژیم‌غذایی خود از میوه و سبزی و غذاهای کم‌چرب استفاده کنید. در برنامه روزانه خود فعالیت جسمی را هم بگنجانید.

منبع : salamat.ir

پیشگیری از 4 خطر جدی سلامت مردان

بهداشت مجاری ادراری را جدی بگیرید

بهداشت مجاری ادراری را جدی بگیرید

مجاری ادراری,بیماری مجاری ادراری,مجاری ادراری در بارداری,علائم مجاری ادراری,درمان مجاری ادراری,درمان مجاری ادراری با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان مجاری ادراری,مجاری ادراری را چگونه درمان کنیم,مجاری ادراری در کودکان,مجاری ادراری در بزرگسالان,مجاری ادراری در نوزادان,مجاری ادراری در بهار,مجاری ادراری در تابستان,مجاری ادراری در پاییز,مجاری ادراری در زمستان,آشنایی با مجاری ادراری,همه چیز در مورد مجاری ادراری,مجاری ادراری واگیردار است,مجاری ادراری و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان مجاری ادراری

بهداشت مجاری ادراری را جدی بگیرید


به گزارش بی اس ام اس وضعیت مجاری ادراری می تواند اطلاعات زیادی را درباره سلامت و وضعیت جسمی فرد در اختیار پزشکان بگذارد.در این مطلب چند کارشناس به مشکلات رایج مجاری ادراری و روش درمان آن اشاره کرده اند.۱) نیاز حاد به دفع ادرار نشانه عفونت یا سندروم بیش فعال بودن مثانه است؛ اگر این علایم ناگهانی به همراه ناراحتی دفعی بروز کند، یعنی این که دچار عفونت شده اید. اگر این مشکل ادامه دار باشد، احتمال می رود که مثانه شما پرکار است. مثانه یک فرد بالغ قادر است نیم لیتر مایع را در خود نگه دارد که طی ۲۴ ساعت بین ۳ تا ۷ بار تخلیه می شود. اما در صورت پرکار بودن مثانه، حتی اگر مثانه نیمه پر باشد، احساس نیاز به دفع ادرار ایجاد می شود.درمان: یک راه زمان بندی کردن برای رفتن به دستشویی است. هرگز بدون نیاز به دستشویی نروید زیرا مثانه عادت به نگه داری مقدار کمی ادرار می کند.۲) تکرر بیش از حد ادرار ممکن است نشانه دیابت باشد: یکی از علایم دیابت ، تکرر ادرار است. قند خون بالا باعث دفع مایعات بدن می شود و تکرر ادرار ایجاد می کند.درمان: نیاز به انجام آزمایش خون دارید. علایم دیگر دیابت شامل: تشنگی غیرقابل کنترل، دیر خوب شدن زخم ها و کاهش وزن است.۳) احساس سوزش هنگام ادرار کردن ممکن است به علت وجود کیست یا عفونت کلیه باشد: التهاب مثانه نوعی عفونت باکتریایی است که در زنان شایع تر است. علایم دیگر آن شامل تکرر ادرار، تیره یا کدر بودن ادرار است. عفونت کلیه با درد در قسمت پایین کمر همراه است. عفونت ادراری ممکن است به علت سنگ مثانه باشد.درمان: التهاب مثانه طی چند روز خود به خود از بین می رود.در غیر این صورت، پزشک دوره کوتاهی آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. مصرف مایعات به خصوص آب زغال اخته را افزایش دهید تا التهاب مثانه برگشت نکند.

بهداشت مجاری ادراری را جدی بگیرید

۴) احساس نیاز به دفع ادرار با حجم کم دارید؛ این نشانه ممکن است به علت بزرگ شدن پروستات یا واکنش به مسکن ها باشد؛ در مردان غده پروستات در اطراف مجرای ادراری در قسمت پایین مثانه قرار می گیرد. با بالا رفتن سن غده پروستات به طور طبیعی بزرگ می شود و در صورت ایجاد مشکل مانع از دفع ادرار و باعث کم شدن حجم مثانه می شود. مصرف مسکن ها ممکن است باعث ضعیف شدن عضله مثانه شود .درمان: طبق تجویز پزشک از داروهایی استفاده کنید که عضله های پروستات را تقویت می کند.۵) بی اختیاری دفع ادرار ممکن است به دلیل استرس باشد: بی اختیاری ادرار اغلب به دلیل ضعف عضله یا وارد شدن آسیب به آن ایجاد می شود.درمان: مصرف دارو و انجام ورزش های مخصوص برای تقویت مثانه ضروری است.۶) نیاز به دفع ادرار در نیمه شب: این مشکل جزو علایم ضعف عضله مثانه است و در برخی موارد نشانه سرطان پروستات است. هنگام شب بدن هورمون ضدادراری ترشح می کند تا کلیه ها مقدار کمی ادرار تولید کند. از ۴۰ سالگی به بعد تولید این هورمون ها کاهش می یابد و زود به زود نیاز به تخلیه مثانه پیدا می کنید. افزایش تکرر ادرار در هنگام صبح نشانه مشکل مثانه است. در مواردی نیاز به دفع ادرار شدید است، یا ادرار کردن سخت و یا حجم آن کم است که این علایم ممکن است نشانه سرطان پروستات باشد.درمان: با پزشک خود مشورت کنید. اغلب مردان نیاز به آزمایش برای تشخیص سرطان پروستات پیدا می کنند. اگر موضوع صرفا ضعف مثانه باشد، ورزش های مخصوص لگن می تواند مفید باشد.
منبع:.khorasannews.com

بهداشت مجاری ادراری را جدی بگیرید

وبا در کمین است

وبا در کمین است

وبا,بیماری وبا,وبا در بارداری,علائم وبا,درمان وبا,درمان وبا با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان وبا,وبا را چگونه درمان کنیم,وبا در کودکان,وبا در بزرگسالان,وبا در نوزادان,وبا در بهار,وبا در تابستان,وبا در پاییز,وبا در زمستان,آشنایی با وبا,همه چیز در مورد وبا,وبا واگیردار است,وبا و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان وبا

وبا در کمین است

 به گزارش بی اس ام اس وَبا بیماری است که از طریق آب توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود. این بیماری در گذشته در ایران به نام مرگامرگی خوانده می‌شده‌است. این باکتری با نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته یا خوردن صدف‌ها وارد بدن می‌شود. در ایران بیشترین راه انتقال وبا، سبزی‌های آلوده‌است. سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی (پساب) تغذیه می‌شوند دارای بیشترین آلودگی هستند.در آمریکا زمانی که هنوز شبکه تصفیه آب مدرن وجود نداشت سالانه حدود 100 هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان میباختند.این بیماری در مناطقی که بهداشت ضعیف داشته باشد یا قحطی و جنگ وجود داشته باشد شیوع پیدا میکند.علائم این بیماری اسهال شدید، گرفتگی عضلات پا و معده و تهوع است. در بدترین حالت، بیمار مبتلا، با از دست دادن آب و مایعات حیاتی بدن، از کار افتادن کلیه و شوک شدید از بین میرود. بیماری ممکن است به طور ناگهانی در شدیدترین حالت خود بروز کند یا اینکه روندی نسبتا کند داشته باشد، اما در هر صورت اگر به آن توجهی نشود میتواند در فاصله 6 ساعت تا کمتر از یک هفته به مرگ منتهی شود.وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهان‌گستر داشته‌است. در قرن نوزدهم چندین بار در اروپا همه‌گیر شد اما امروزه وبا بیشتر در کشورهای جهان سوم به علت وضعیت ناسالم و غیر بهداشتی آبهای آشامیدنی دیده می‌شود.

وبا در کمین است

عواملی که منجر به بروز بیماری وبا میشوند:

· باکتری که عامل بیماری وبا است معمولا در غذا و آب آلوده و یا مدفوع فرد مبتلا یافت میشود، منابع آب شهری، یخی که از منابع آب شهری تشکیل شده،غذاها و نوشیدنی هایی که توسط فروشندگان دوره گرد فروخته میشود. سبزیجاتی که با فاضلاب آبیاری شده اند. ماهی و غذاهای دریایی خام که در آبهای آلوده زندگی میکرده اند

علائم وبا چیست؟

ضربان سریع قلب،فشار خون پائین،تشنگی،گرفتگی عضلانی،خشکی مخاط بینی ، گلو و پلک

برای پیشگیری از وبا چه کنیم؟
با وجود اینکه وبا یک بیماری مرگ آور است، اما پیشگیری از آن چندان مشکل نیست. به نکات زیر توجه کنید: تنها آب جوشیده و تصفیه شده مصرف کنید. اگر مدتی خارج از خانه هستید یک بطری کوچک آب جوشیده خنک با خود ببرید و از نوشیدن آب میوه باز خود داری کنید. چای، قهوه و نوشیدنیهای بسته بندی شده از جمله نوشیدنیهای مجاز هستند. تنها غذاهایی را میل کنید که کاملا پخته و داغ باشند. هرنوع میوه را قبل از مصرف به خوبی بشویید و پوست بکنید. از مصرف سالاد -حتی در خانه- خودداری کنید و سبزیجات مصرفی خود را کاملا بپزید. از دست فروشها هیچ خوراکی خریداری نکنید.

درمان وبا:

اگر چه واکسن وبا وجود دارد اما سازمان جهانی بهداشت به طور معمول تزریق آن را توصیه نمیکند .با این حال بهترین راه پیشگیری از این بیماری استفاده از آبهایی که در خانه جوشانده شده است و ضد عفونی شده است میباشد و همچنین بطری های نگهداری آب هم باید به شدت ضد عفونی شوند.هر انچه با موارد زیر مرتبط است باید ضدعفونی شود: یخ،مسواک، ظروف غذا و یا ظروفی که برای اماده کردن غذا بکار میرود،میوه ها و سبزیجات، دست و صورت(باید با فواصل زمانی پائین و مداوم شستشو شوند)برای ضدعفونی کردن آب بهتر است آن را به مدت یک دقیقه بجوشانید و با افزودن دو قطره سفید کننده و یا نیمی از یک قرص ید به ازای هر یک لیتر آب آن را ضدعفونی کنید.و همچنین غذاهای خاممانند پوست میوه و سبزیجاتو شیر غیر پاستوریزه،گوشت یا صدف خام و یا نپخته،ماهی های گرفتار در صخره های مناطق گرمسیری.در صورتی که دچار اسهال شدید و آبکی یا استفراغ شدید موارد فوق را هم رعایت نکرده بودید باید به سرعت به یک پزشک مراجعه کنید تا درمان شما را از طریق تجویز آنتی بیوتیک و جبران مایعات از دست رفته بدن شروع کند.

وبا در کمین است

سوزش سردل

سوزش سردل

سوزش سردل ,بیماری سوزش سردل ,سوزش سردل  در بارداری,علائم سوزش سردل ,درمان سوزش سردل ,درمان سوزش سردل  با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سوزش سردل ,سوزش سردل  را چگونه درمان کنیم,سوزش سردل  در کودکان,سوزش سردل  در بزرگسالان,سوزش سردل  در نوزادان,سوزش سردل  در بهار,سوزش سردل  در تابستان,سوزش سردل  در پاییز,سوزش سردل  در زمستان,آشنایی با سوزش سردل ,همه چیز در مورد سوزش سردل ,سوزش سردل  واگیردار است,سوزش سردل  و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سوزش سردل

 

سوزش سردل

 

به گزارش بی اس ام اس «سوزش سردل» عبارت است از احساس ناراحتی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش، سوزش سر دل که با نام برگشت محتویات معده به مری نیز شناخته می شود یک علامت است نه یک بیماری.سوزش سر دل ربطی به قلب ندارد. این مشکل می تواند در هر سنی رخ دهد، اما در افراد بالای ۶۰ سال شایع تر است و علایم آن غالبا با حمله قلبی اشتباه گرفته می شوند.

علایم شایع سوزش سر دل عبارتند از:

آروغ زدن یا برگشت مختصر محتویات معده به دهان، که باعث ترش کردن می شود.،احساس سنگینی، سوزش یا ناراحتی در قفسه سینه،مشکل در بلع،درد خفیف یا احساس نفخ،ندرتا استفراغ

● علل سوزش سردل:

سوزش سر دل، همان طور که گفته شد ربطی به قلب ندارد. این حالت به دلیل برگشت اسید از معده به مری رخ می دهد. عضلاتی که قسمت بالایی معده را می بندند شل می شوند و به این ترتیب، مقداری از محتویات معده وارد مری شده و پوشش مخاطی آن را آزرده می کند.

● عوامل افزایش دهنده خطر

فتق معده (قسمتی از معده به درون قفسه سینه می رود)، زخم مری، استرس، رژیم غذایی نامناسب؛ پرخوری، چاقی، سیگار کشیدن، مصرف الکل و داروهایی مثل آسپیرین، داروهای مورد استفاده در آرتریت (التهاب مفصل)، یا کورتیزول.برای پیشگیری باید از پرخوری و استعمال دخانیات و الکل خودداری شود. مقدار چربی ها، غذاهای سرخ شده، ادویه جات، قهوه، چای، و رب گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود کم کنید. بلافاصله پس از غذا خوردن خم نشوید، دراز نکشید، یا ورزش نکنید. لباس تنگ نپوشید. زیر سر خود را به هنگام خوابیدن بالا ببرید یا پایه های سر تخت را حدود ۱۵ ۱۰ سانتی متر بالا آورید. اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کم کنید. علایم را می توان با درمان کنترل نمود اما عود این حالت شایع است.

● عوارض احتمالی:

معمولا انتظار نمی رود عارضه ای رخ دهد. سوزش سر دل که به طور مکرر و به مدت طولانی تکرار شود، ممکن است نشان دهنده سایر بیماری ها مثل زخم معده یا دوازدهه باشد. و اسید معده به مری آسیب وارد کند.

سوزش سردل

● درمان:

سوزش سر دل معمولا یک ساعت پس از خوردن غذا آغاز می شود و ممکن است تا چندین ساعت ادامه داشته باشد. معمولا نیازی به مراقبت پزشکی نیست. خوردن ضداسید به هنگام بروز سوزش سر دل و رعایت نکات پیشگیری قاعدتا باعث کنترل علایم می شوند.

● داروها:

برای ناراحتی خفیف می توان از شربت معده (ضداسید) استفاده کرد. شربت معده روی مخاط مری را می پوشاند و اسید معده را خنثی می کند. دوز معمول عبارت است از یک قاشق غذاخوری یک ساعت پس از هر وعده غذایی و نیز قبل از خواب.

● رژیم غذایی:

از غذاها و نوشیدنی هایی که باعث ترشح زیاد اسید می شوند پرهیز کنید، از جمله غذاهای پرادویه، قهوه، آب میوه ترش، باید کنار گذاشته شود و مصرف غذاهای چرب نیز محدود شود.غذا را در وعده های بیشتر و حجم کمتر میل کنید.

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر بلع غذا مشکل تر شود.اگر به هنگام سوزش سر دل خون بالا آورده شود.اگر سوزش سر دل علی رغم درمان های خانگی ادامه یابد.در صورتی که علایمی مانند تنگی نفس، تعریق، درد در فک، گردن و دست، تهوع یا استفراغ، احساس سرما و رطوبت همراه سوزش سر دل وجود داشته باشند، ممکن است واقعا حمله قلبی رخ داده باشد. در هر شرایط و در مورد مصرف هرگونه داروئی، با پزشک خود مشورت کرده و از خود درمانی پرهیز کنید.

منبع:aftabir.com

 

سوزش سردل

آیا دهان یا بدنتان بو می دهد؟

آیا دهان یا بدنتان بو می دهد؟

بوی بد دهان و بدن,بیماری بوی بد دهان و بدن,بوی بد دهان و بدن در بارداری,علائم بوی بد دهان و بدن,درمان بوی بد دهان و بدن,درمان بوی بد دهان و بدن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان بوی بد دهان و بدن,بوی بد دهان و بدن را چگونه درمان کنیم,بوی بد دهان و بدن در کودکان,بوی بد دهان و بدن در بزرگسالان,بوی بد دهان و بدن در نوزادان,بوی بد دهان و بدن در بهار,بوی بد دهان و بدن در تابستان,بوی بد دهان و بدن در پاییز,بوی بد دهان و بدن در زمستان,آشنایی با بوی بد دهان و بدن,همه چیز در مورد بوی بد دهان و بدن,بوی بد دهان و بدن واگیردار است,بوی بد دهان و بدن و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان بوی بد دهان و بدن

آیا دهان یا بدنتان بو می دهد؟

6 دلیل ایجاد بوی بد و 6 راه ‌حل برای رفع آن

به گزارش بی اس ام اس تمیزی فقط حمام کردن و عطر و ادکلن زدن نیست. شما ممکن است بسیاری از اصول اولیه بهداشتی را هم رعایت کنید، اما فقط با چشم ‌پوشی از چند نکته ظریف اما مهم، دچار بوی نامطبوع بدن شوید.

در اینجا با برخی عواملی که انتظار ندارید باعث بو گرفتن بدن شوند، آشنا می‌شوید.

1- اگر بعد از دوش گرفتن خودتان را خوب خشک نمی کنید.

رطوبت بین چین های پوستی مثلا زیر سینه‌ها، زیربغل، کشاله‌های ران و یا لای انگشتان پا محبوس می‌شود و چون در این قسمت‌ها راهی برای ورود هوا وجود ندارد، برای قارچ‌ها و باکتری‌ها فرصتی مناسب پیش می‌آید که به تولید مثل بپردازند و بوی بد و سوزش ایجاد کنند.

راه حل: بعد از اینکه از حمام بیرون آمدید و خودتان را خشک کردید، سشوار را روی درجه سرد تنظیم کنید و تمام قسمت‌هایی را که ممکن است خیس مانده باشند سشوار بکشید.همچنین می‌توانید از پودر‌های جاذب رطوبت حاوی عوامل ضدقارچ، برای بدن و کفش‌های تان استفاده کنید.

2- اگر عاشق غذاهای تند و تیز هستید.

غذاهایی که ادویه کاری، سیر و … دارند، نه تنها دهان را بدبو می‌کنند، بلکه روی بوی عرق بدن شما هم تاثیر می‌گذارند. وقتی این غذاها به دستگاه گوارش برسند، چند نوع گاز بدبو حاوی گوگرد تولید می‌کنند. بسیاری از این محصولات فرعی در روده‌ها و کبد متابولیزه می‌شوند، اما بعضی از آنها مانند متیل سولفید جذب خون می‌شوند و به سمت شش‌ها و منافذ پوستتان می‌روند. این اثر ممکن است ساعت‌ها در بدن شما بماند.

راه‌حل: با شستن دهان و یا جویدن مقداری جعفری می توان موقتا این بوهای زننده را برطرف کرد، اما تا غذای تند و تیزی که میل کرده‌اید هضم نشود، این بوها با شما همراه‌اند. البته اگر شما و اطرافیان تان همه با هم یک نوع غذا را خورده اید، به سختی بوی بدی از یکدیگر حس می‌کنید، اما دیگران به خوبی بوی شما را تشخیص می‌دهند.

3- اگر فقط دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید و به فکر زبانتان نیستید.

اگر هنگام مسواک زدن زبانتان را فراموش کنید، نفس شما آن‌ قدر که انتظار دارید تازه نخواهد بود. زبان پوشیده از هزاران اسکریپر پرز ریز است که می‌تواند جایگاه مناسبی برای ذرات غذایی باشد. پس حتی اگر مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، ذرات غذا بین پرزهای زبان شما جمع می‌شوند و باکتری ‌ها را به خود جذب می‌کنند و این باکتری‌ها شروع به تولید سولفید هیدروژن کرده و بوی بدی ایجاد می‌کنند.

راه‌حل: شستن دهان ممکن است به شما کمک کند، اما بهترین راه برای زدودن این باکتری‌ها و ذرات غذایی، استفاده از اسکریپر (scraper) زبان است.همچنین می‌توانید روی زبان تان را با مسواکی که موهای نرم دارد، مسواک بزنید.

آیا دهان یا بدنتان بو می دهد؟
4- اگر وقتی خوابید، دهانتان باز می‌ماند.

خوابیدن با دهان باز باعث می‌شود جدار داخلی دهان خشک شود و سلول‌های مرده بتوانند روی زبان، لب و لثه‌ها متراکم شده و سپس تجزیه شوند و فردا صبح دهان شما بو بگیرد.

راه‌حل: صبح‌ها مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و نصف فنجان آب لیموی تازه قرقره کنید تا باکتری‌های بوزا را از بین ببرد. سپس ماست میل کنید، زیرا حاوی باکتری‌های لاکتوباسیل است که جای باکتری‌های مولد بوی بد دهان را می‌گیرند.

مخلوط ماست و آب‌لیمو هم بوی بد را خنثی می‌کند و اثر آن 12 تا 24 ساعت خواهد ماند.

5- اگر فقط دئودورانت می‌زنید.

هنگام خرید دئودورانت‌های زیر بغل برچسب محصول را به دقت بخوانید و مطمئن شوید که ضدعرق هم دارد یاخیر. دئودورانت‌هایی که مواد ضد عرق ندارند، به‌طور موقتی بوی بد را می‌پوشانند، اما از عرق کردن جلوگیری نمی‌کنند.

راه‌حل: زیر بغل شما فقط به ضدعرق احتیاج دارد (مثل مام)، اما اگر دوست دارید بو‌ی خوبی هم بدهد، محصولی را انتخاب کنید که هم دئودورانت و هم ضدعرق داشته باشد. اگر شما از آن دسته افراد هستید که زیاد عرق می‌کنند، به‌خصوص در روزهای تابستانی که پوست چسبناک می‌شود، ضدعرق را قبل از خوابیدن بزنید. در طول شب بدن کمتر عرق می‌کند، در نتیجه مواد آلومینیومی ضدعرق شما وارد غدد عرق می‌شوند و برای مدت 24 ساعت اثر خود را بر جای می‌گذارند، حتی اگر فردا صبح دوش بگیرید.همچنین می‌توانید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و از او بخواهید برایتان محلول‌های ضدعرق قوی حاوی “آلومینیوم کلراید” تجویز کند.

6- اگر دارو مصرف می‌کنید.

بسیاری از دارو‌ها، از ضدآلرژی‌ها گرفته تا داروهای فشار خون، می‌توانند سبب خشکی دهان، یعنی یکی از مهم‌ترین دلایل بوی بد دهان شوند. به علاوه، ممکن است از عمل استیل کولین (یکی از واسطه های شیمیایی در مغز) جلوگیری کنند.

راه‌حل: از پزشک معالج‌تان بخواهید برایتان دارویی تجویز کند که خشکی دهان جزو عوارض جانبی آن نباشد. همچنین برای تحریک ترشح بزاق هر از گاهی در دهانتان آب بچرخانید. قهوه‌ را کم مصرف کنید و سعی کنید بیشتر از بینی‌تان نفس بکشید. از OTCهای حاوی کربوکسی متیل سلولز یا هیدروکسی اتیل سلولز استفاده کنید تا بزاق شما غلیظ ‌تر شود.

منبع:MSN health

آیا دهان یا بدنتان بو می دهد؟

مطالب مرتبط :

راههایی برای رفع بوی بد پا در کفش

راههای برطرف کردن بوی بد دهان

سینوزیت چیست و چگونه درمان میشود؟

سینوزیت چیست و چگونه درمان میشود؟

سینوزیت,بیماری سینوزیت,سینوزیت در بارداری,علائم سینوزیت,درمان سینوزیت,درمان سینوزیت با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سینوزیت,سینوزیت را چگونه درمان کنیم,سینوزیت در کودکان,سینوزیت در بزرگسالان,سینوزیت در نوزادان,سینوزیت در بهار,سینوزیت در تابستان,سینوزیت در پاییز,سینوزیت در زمستان,آشنایی با سینوزیت,همه چیز در مورد سینوزیت,سینوزیت واگیردار است,سینوزیت و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سینوزیت

سینوزیت چیست و چگونه درمان میشود؟

به گزارش بی اس ام اس اگز نفس کشیدن برایتان مشکل شده، سر درد دارید، خلط امانتان را بریده و احساس سنگینی در سر کاری کرده که به فکر چاره بیافتید. سراغ پزشک می روید و او پس از بررسی رو به شما کرده می گوید:«شما مبتلا به سینوزیت هستید!»اگر کمی آگاهی خود را از این بیماری و نحوه برخورد با آن را بالا ببرید، مطمئن باشید می توانید بر آن غلبه کرده و آن را درمان کنید. تشخیص سینوزیت چندان کارمشکلی نیست، اما آنچه از اهمیت فوق العاده برخوردار است، نحوه برخوردبیمار با این بیماری است به عبارت بهتر این بیماری خوب درمان نمی شود، مگر آنکه بیمار خود بخواهد همکاری کند.بسیاری ازبیماران پس از دریافت دارو، مجدداَ درماه های بعد با علائم سینوزیت مراجعه می کنند و وقتی پزشک با آنها صحبت می کند، درمی یابد که بیمار به خوبی خود را کنترل نکرده است. یکی ازعمده ترین علت های این اشکال، نحوه آموزش بیمار درمواجهه باسینوزیت است. ما در این بخش به کمک آقای دکترحمیدرضا سهرابی متخصص گوش وحلق وبینی و فلوشیپ راینولوژی به طورمفصل وجامع به بیماران مبتلا به سینوزیت آموزش می دهیم تا ازاین پس شاهد کنترل قابل توجه این بیماری باشیم.

دکترسهرابی: بهتر است اول بگوئیم سینوزیت چیست؟ انسان ها در اطراف بینی، گونه وحتی روی پیشانی خود فضاهای کوچکی مملو از هوا دارند که اصطلاحا به آنها سینوس می گویند. این حفره های کوچک یک پوشش سلولی و نرم دارند که به آن مخاط می گویندو به صورت معمول ترشحات اندکی دارند که از طریق بینی یا حلق تخلیه می شوند. هنگامی که فردی به سینوزیت مبتلا می شود، غشاهای مخاطی بینی،گلو و خود سینوس ملتهب و متورم می شوند. با این اتفاق راه خروج ترشحات گرفته شده و دهانه خروج سینوس بسته می شود. سینوسهای بسته شده، ایجاد یک محیط مرطوب می کنند که بسیار نسبت به عفونی شدن مستعد می باشد. سینوسهایی که عفونی می شوند و نمی تواند تخلیه شوند پر از چرک شده و ایجاد علایمی چون ترشحات غلیظ، زرد یا سبز رنگ و درد صورت و دیگر علایم عفونت را می کنند. بصورت کاملا ساده اگر از شروع علائم سینوزیت چندروز گذشته باشد(بین یک تا سه هفته) به این سینوزیت حاد گفته می شود و اگر به هر دلیلی درمان طولانی شود وبهبود حاصل نشود و بیمار مدام مشکل داشته باشد، به آن سینوزیت مزمن می گویند. خوب است بدانید اکثرسینوزیت ها همان سینوزیت حاد است.

دکترکرمانپور: آقای دکتر! دربین بیماران که به ما مراجعه می کنند، نسبت مبتلایان به سینوزیت زیاد است، این طور نیست ؟

دکترسهرابی: بله، درصد آنها قابل توجه است. حدود پنج درصد ویزیتهای پزشکان را شامل می شود و بیش از 31 میلیون انسان را در سال مبتلا می کند. سینوزیت پنجمین بیماری شایعی است که به خاطر آن آنتی بیوتیک تجویز می شود و مسئول 7 تا 12 درصد کلی آنتی بیوتیک هایی است که به وسیله پزشکان تجویز می شود.
ترشح، درد و گرفتگی بینی از علایم اولیه سینوزیت حاد هستند.ترشحات، غلیظ زرد یا سبزرنگ هستند و از بینی یا پشت حلق خارج می شوند، درد، حساسیت و تورم واحساس پری وفشار اطراف چشم ها، گونه ها بینی ویا پیشانی است و گاهی فک فوقانی و دندانها راهم شامل می شود .گرفتگی بینی یا انسداد بینی وسختی تنفس هم اکثرا وجود دارد. برخی بیماران علاوه برموارد فوق ازکاهش حس بویایی وچشائی، گاهی سرفه که ممکن است شبها بدتر شود هم شاکی هستند.

سینوزیت چیست و چگونه درمان میشود؟

دکترکرمانپور: اکثربیماران از سردرد هم رنج می برند.
دکترسهرابی: اما سردرد جزو علایم اصلی جهت تشخیص سینوزیت نیست و اهمیت آن از علایم ذکر شده کمتر است .گاهی تب، بوی بددهان، گلودرد، خستگی و بیحالی و احساس پری گوش هم توسط بیماران ذکر می شود که می تواند تائید سینوزیت باشد.

علایم سینوزیت حاد در بزرگسالان:
خروج ترشحات غلیظ سبز یا زرد رنگ از بینی یا از پشت حلق
گرفتگی بینی یا انسداد بینی و سختی تنفس از بینی
درد، حساسیت، تورم و احساس پری و فشار اطراف چشم ها، گونه ها، بینی یا پیشانی
درد فک فوقانی و دندانها
کاهش حس بویایی و چشایی
سردرد جزو علایم اصلی جهت تشخیص سینوزیت نیست و اهمیت آن از علایم ذکر شده در بالا کمتر است.
سرفه که ممکن است شبها بدتر شود.
گاهی تب، بوی بد دهان، گلودرد، خستگی و بی حالی، احساس پُری گوش

دکترکرمانپور:علی الظاهرعلایمی که بزرگترهارا گرفتار می کند با کودکان تفاوت هایی دارد؟
دکترسهرابی:تا حدی؛ گرفتگی دائمی بینی وسرفه بیش از7روز از علائم سینوزیت در کودکان است، تب خفیف، ترشح چرکی از بینی، بوی بد دهان، یاحتی تورم خفیف اطراف چشم، احتمالا درکودکان تایید کننده سینوزیت است؛ افراد مسن بیشتر از ترشح پشت حلق واحتقان، احساس فشار مبهم روی صورت صاف کردن گلو وسرفه صبحگاهی شاکی هستند.

علایم سینوزیت حاد در کودکان:
علایم در کودکان کمتر اختصاصی است،گرفتگی دائمی بینی و سرفه که بیش از 7 روز به طول می انجامد.
ترشح چرکی بینی، بوی بد دهان، تب خفیف و تورم خفیف اطراف چشم احتمالا نشان دهده سینوزیت است.
درد یک یافته شایع در سینوزیت کودکان نیست.

دکتر کرمانپور:من علل دیگری راسراغ دارم که بیمار پس از مواجهه با آنها دچار سینوزیت و یاعود سینوزیت می شود، مثلا اانحراف بینی وشنا!

دکترسهرابی: ببین دکتر جان باید بپذیریم که اینها علت نیستند، بلکه فقط شرایط را مناسب کرده وخطر ابتلا به سینوزیت را افزایش می دهند؛ عفونت های ویروسی دیگر، حساسیت های خاص وآلرژی، آلاینده های هوا، انحراف بینی، شناکردن، وجودپولیپ های بینی ویا تومورهای بینی ویا حتی اعمال دندانپزشکی روی فک فوقانی می تواندخطر ابتلا به سینوزیت را افزایش دهند.

دکترکرمانپور:پس آلودگی هوا هم سینوزیت راتشدید می کند.

سینوزیت چیست و چگونه درمان میشود؟

دکترسهرابی: بله کاملا، آلاینده های محیطی در مخاط، حین دم رسوب می کنند، بعضی از آنها با بازدم خارج می شوند اما برخی باقی مانده ،غلیظ شده وهمان سیر سینوزیت را طی می کنند. سیگار ودود ناشی از آن یکی از بدترین آلاینده های مستقیم است.

دکتر کرمانپور: آیا می توان گفت شناگرها بیشتر به سینوزیت مبتلا می شوند؟

دکترسهرابی:بله، شنا یکی از عوامل تحریک کننده سینوس ها وتشدید کننده بیماری سینوزیت است ویک نکته را هم اینجا بگویم که وجود لوزه سوم بزرگ وعفونی، یکی از عوامل تشدید کننده سینوزیت در کودکان است.

دکترکرمانپور: آقای دکتر، شما به عنوان یک متخصص گوش و حلق وبینی، چگونه درمانی را توصیه می کنید؟ اگرچه این بخش خاص پزشکان است، اما بالاخره بیمار ما باید با بحث درمان چگونه کنار بیاید تا بهبود خود را تضمین کند.

دکترسهرابی: درمان سینوزیت یک مربع چهار ضلعی است، شامل پزشک، دارو، بیمار و روش های کمکی، هر یک از این اضلاع مشکل داشته باشد، به نوعی روند بهبود سینوزیت را دچار آسیب می کند
.
دکتر کرمانپور: خوب آقای دکتر برویم سراغ درمان ! فرمودید 4 ضلع دارد که یک ضلع آن پزشک و سه ضلع دیگر دارو، بیمار، و روشهای کمکی است.

دکتر سهرابی: ضلع دوم، داروهاست که پزشک اقدام به تجویز نهایی می کند، آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها ضد احتقان ها و سرم های شستشو اساسا در نسخه ها نوشته می شود، اما این به آن معنی نیست که هر نسخه ای شامل هر 4 داروی فوق باشد.

مثلا آنتی هیستامین ها اصولا برای بیمارانی تجویز می شود که سابقه آلرژی می دهند، این دارو اگر برای کسانی که سابقه آلرژی ندارند تجویز شود، باعث تغلیظ ترشحات شده ، تخلیه آنها را با تاخیر رو به رو کرده و بهتر است مصرف نشود و یا ضد احتقان ها فقط در اوایل درمان کمک کننده است نه در طول درمان .

دکتر کرمانپور: شستشوی بینی اضافه بر مصرف دارو، یکی از اصول درمانی سینوزیت است. این کار را هر کسی به دلخواه خود انجام می دهد! می خواهم بدانم برای این کار روش خاصی وجود دارد؟

دکتر سهرابی: بله! شستشوی بینی هم تابع ضوابطی است که اگر درست انجام شود در بهبود سینوزیت بسیار موثر است.

دکتر سهرابی: شستشوی بینی و سینوس ها، ترشحات را رقیق، ذرات عفونی را خارج و تخلیه سینوس را تسهیل می کند.

دکتر سهرابی: سرم نرمال سالین برای شستشو مطمئن تر است، اما اختصاصی نیست و محلولی که خود بیمار هم درست می کند بلا اشکال است.در جواب شما چند نکته مهم است: اول آنکه اگر خود بیمار می خواهد محلول بسازد نباید از نمک ید دار استفاده کند، چون در طولانی مدت خود باعث حساسیت می شود.
دوم مقدار نمک، نصف قاشق چای خوری است به علاوه 250 سی سی آب گرم (چیزی حدود 2 لیوان معمولی) و می دانید که آب نباید داغ باشد(بهتر است آب قبلا جوشیده باشد).
حالا اگر گرفتگی شدید است، شستشو باید با دو لیوان (250 سی سی آب ) انجام شود و گرنه120 سی سی(یک لیوان) کافی است و بقیه را دور بریزید.
نحوه و تکنیک شستشو هم حائز اهمیت است، در بزرگسالان بهتر است این کار با سرنگ (از سر پلاستیکی آن) یا اسپری پر شده با سرم انجام شود. می توان با دست انجام داد.سر باید جلوی دستشویی خم شده و شستشو صورت پذیرد.

در کودکان بهتر است از قطره چکان با سرنگ بدون سوزن 20 -10 قطره در هر بینی چکانده و شستشو شود. تا 6 بار در روز این کار برای افراد مبتلا به سینوزیت توصیه می شود.
یک نکته هم اینجا وجود دارد که سرنگ استفاده شده را بعد از شستشو با الکل 70% تمیز کنید و وارونه در یک لیوان خالی قرار دهید تا موقع استفاده بعدی کاملا خشک و آبها از سرنگ تخلیه شده باشد.
دکتر کرمانپور: و اما ضلع سوم، روشهای کمکی در درمان سینوزیت است.

دکتر سهرابی: استراحت در منزل مقاومت بدن در مقابل عفونت را بالا برده و بهبودی را تسریع می کند. همچنین نوشیدن مایعات فراوان، مثل آب و آب میوه، ترشحات مخاطی را رقیق کرده و تخلیه ترشحات را تسهیل می کند. البته از فراورده های حاوی کافئین به دلیل ایجاد خشکی مخاط و تغلیظ ترشحات پرهیز نمایید.

دکتر کرمانپور: آقای دکتر سهرابی! با آنکه سینوزیت یک بیماری قابل درمان است واتفاقا درمان آن هم دردسترس است، باز مشاهده می کنیم که بیماران از عدم بهبود کامل وبه قول خودشان «خوب خوب نشدن» شاکی هستند، چرا؟

دکتر سهرابی: این برمی گردد به همان ضلع چهارم که با هم مرور کردیم! گفتیم ضلع چهارم مربع درمان ؛ خود بیماران هستند. قاطعانه می گوییم، اگربیماران دستورات فوق را خوب رعایت نکنند هر لحظه امکان عدم بهبود سینوزیت هست.

سینوزیت چیست و چگونه درمان میشود؟

دکترکرمانپور: آقای دکتر از بخور صحبتی به میان نیاوردید!

دکترسهرابی: بخور بحث قابل توجه وجالبی دارد. هوای اکثر خانه ها خشک است وبا ورود فن کوئل ها این خشکی نه تنها بیشتر شده است بلکه هوای گرم با فشار هم خارج می شود، دراین شرایط افزودن رطوبت به هوای موجود می تواند از سینوزیت جلوگیری کند.رطوبت هوای اتاق باید بین 40 تا 45 درجه باشد. نکته مهم این است که مرطوب کننده های هوا باید به صورت مرتب تمیز شوند،وگرنه ممکن است قارچ درآنها رشد کرده وخود مستعدکننده ایجاد سینوزیت باشند.
دکتر کرمانپور: اعتراف می کنم که این موضوع را من هم نمی دانستم،آقای دکتر مردم همیشه از ما سئوال می کنند که چه موقع باید به پزشک مراجعه کنند یعنی چه موقع باشک به سینوزیت به پزشک مراجعه کنند.

دکتر سهرابی:اگر علائم سرماخوردگی بیشتر از ده روز باقی ماند، اگر علائم سرماخوردگی بعد ازهفت روز بدتر شد، اگرخلط چرکی طی هفت روز سرماخوردگی کم نشد ویا سیر بدترشونده داشته باشد و اگر علائم آلرژی با درمان های رایج بهبود نیافت و یا عوارض سینوزیت مثل تورم اطراف چشم ها بالاخص در کودکان، سردردشدید یاسفتی گردن، بیرون زدگی چشم ویا تب بالا ایجاد شود باید به پزشک مراجعه کرد.
دکتر کرمانپور: یک سئوال را به عمد به آخر موکول کردم و آن این است که اصولاً می شود به سینوزیت مبتلا نشد؟

دکتر سهرابی: زندگی ما انسان ها در هر حال اجتماعی است و هر چقدر ما رعایت کنیم، ممکن است طرف مقابل ما رعایت نکرده و ما را هم مبتلا کند. در هر صورت من پاسخ شما را این چنین می دهم که با رعایت برخی موارد می توان از ابتلا به سینوزیت پیشگیری و یا از عود آن جلوگیری به عمل آورد.

برخی از این دستورات عبارتند از:

پیشگیری از ابتلا به عفونت های دستگاه تنفس فوقانی: حداقل تماس با افراد سرماخورده، شستن مرتب دست ها با آب و صابون خصوصاً قبل از غذا، پوشیدن دستکش توسط مراقبین بهداشتی.درمان دقیق حساسیت و آلرژی: علایم حساسیت می بایست زیر نظر پزشک به بهترین نحو کنترل گردد.

کنترل محیطی آلرژن ها شامل:
گرده های گیاهان: در فصول مربوطه سعی نمایید پنجره های خانه و اتومبیل بسته باشد و از هوای تهویه استفاده شود. پس از فعالیت خارج خانه دوش گرفته شود و در صورتی که قصد دارید در حیاط خانه کار کنید از ماسک استفاده شود، هنگام کار با گیاهان خانگی هم ماسک استفاده شود .
حیوانات خانگی خود عامل تولید آلرژن های حساسیت زا هستند. گاهی پس از بیرون بردن این حیوانات و تمیز کردن خانه، آلرژن های این حیوانات ماه ها باقی می مانند.
مایت های خانگی: تشک ها و بالش ها را با پوشش های ضد مایت بپوشانید. چیزهایی که باعث تجمع گرد و غبار در اتاق خواب می شوند را از آنجا خارج کنید، جارو برقی با قدرت بالا و با امکان فیلترینگ گرد و غبار استفاده کنید.تا آنجایی که امکان دارد در اتاق خواب از تخت خواب استفاده شده و کمتر فرش استفاده شود.رطوبت خانه را با دستگاه های تولید رطوبت در حد کمتر از 50 درصد نگه دارید. از دود سیگار و آلاینده های هوا دوری کنید.

منبع:سلامت نیوز

سینوزیت چیست و چگونه درمان میشود؟

مطالب مرتبط :

سردردهای جنسی

روزه داری و سردرد

سردرد نشانه چیست؟

شکلات و قهوه در بروز سردرد موثر است

انواع سر درد

چرا مبتلایان به میگرن از نور گریزان‌اند؟

میگرن و راههای درمان آن

سردرد، مشکل همیشگی کارمندان

چرا سر درد می گیریم؟